Akraba evliliği

Within spread beside the ouch sulky and this wonderfully and  as the well and where supply much hyena so tolerantly recast hawk darn woodpecker

Nisa, 23-24. ayetlerde yasak olan evlilikler belirtilmiş ve ‘Bunun dışında kalanlarla evlenmemiz helaldir’ buyurulmuştur. Dolayısı ile kuzenler yani hala-teyze, amca-dayı çocukları evlenmek caizdir.

Akraba evliliği sakat doğumlara sebep oluyorsa İslâm akraba evliliğine neden izin vermiştir? Sakat doğuma akraba evliliği değil, hastalık (kan uyuşmazlığı, ırsî hastalıklar) neden olur. Yani her akraba evliliği sakat doğuma neden olmaz, sakat doğuma neden olan hastalıklardır, ırsî hastalık akrabada olsun veya olmasın fark etmez, sakat doğuma neden olabilir. Akraba olmazsa bile, hastalık nedeni taşıyan her insan sakat doğuma neden olabilir. Ama akraba olduğu halde hastalık etkeni taşımayan insan sakat doğuma neden olmaz. O halde yasak olan hastalık nedenleridir, akraba evliliği değil!

Akıl sahibi her insanın fark edeceği ve bakanların da gayet açık ve net şekilde görebileceği gibi ayette illa da akraba ile evleneceksiniz diye bir kayıt yoktur. Böyle bir kayıt olmadığı gibi evlenmeyin diye bir kayıtta yoktur. Zaten her akraba evliliği de sakat doğma neden olmaz! İlginçtir “Kanal 7” adlı TV kanalında (15.02.2001 Tarihinde) Türkiye’deki bir köyden haber yapılır: Tüm köy akrabadır ve hiç saat doğum yoktur! Bir sakat doğum vardır, o da, dışarıdan bir kızla evlenen çiftin çocuğudur!

Akraba evliliğine karşı olanlar “Bu tür evliliklerin çağdaş hukukta da meşru olduğunu bilmiyorlar.” (Prof. Cafer Karadaş, Ateist ve deistlere cevap, s. 37) İslam, akrabalar ile evliliği emretmemiş ama yasaklamamıştır da! (Ahzab, 50) Tıp ilmi de akrabalar arası evliliği yasaklamamıştır! Mesele, akrabalar içinde soya çeken bir hastalık olduğu olup olmamasıdır. Bu varsa, akraba evliliği sonucunda doğacak çocukların bu hastalığa yakalanma riski katlanır. Ama ailede herhangi bir hastalık yoksa akraba evliliğinde bir sakınca yoktur ve aksine sakat doğum ihtimali de katlanarak azalır!

Olayın sağlık boyutundan daha çok ideolojik ve ekonomik boyutunun olduğunu da göz ardı etmemek gerekir. Çocuklarda büyüme gerilikleri, zeka geriliği, eklemlerde gelişme bozuklukları, erken doğum hatta ölü doğumda ‘alkolün etkisi daha fazladır.’ Esas üzerinde durması gereken tehlike budur, çünkü toplumda oldukça yaygın kullanılmakta ve devletler tarafından da üretilmekte, çeşitli filmlerde ise özendirilmektedir. Ayrıca dikkat edilmesi ve tedbir alınması icap eden bir başka hususta, genler üzerinde mutasyon yapıcı, zararlı tesiri olan ‘yapay ve hormonlu yiyecekler’ ile ‘radyasyon’dur. Eğer mesele gerçekten sakat doğumlar ise, öncelikle bunlar üzerine durulması gerekir. (Doçent Doktor Lütfullah Cebeci, Yakın akraba evliliği ve genetik, s. 63) Yakın akraba evliliği genetik bakımdan da, hele toplumda genel bir gen kirlenmesinin söz konusu olduğu günümüzde, diğer evliliklerden daha riskli değildir. Yabancılar arası evlilikten sıhhatli bir çocuk doğar gibi bir garanti de yoktur. (Doçent Doktor Lütfullah Cebeci, Yakın akraba evliliği ve genetik, s. 72)

Ama nedense bu konu, Yahudilerde yaygın olan kendi ırkları arasından evlenme üzerinden İslam’ı da kapsayacak şekilde eleştiri konusu olmaktadır. Halbuki İslam’da ırkçılık değil ümmetçilik hakimdir ve her yönü ile evrensel bir dindir!

Ömrünün 40 yılını akraba evliliklerindeki genetik değişimleri araştırmaya adamış olan Dr. Alan H. Bittles, 2012 yılında Cambridge Üniversitesi yayınlarında bir kitap yayınlar ve kitabında akraba evliliğinin kısa vadede genetik hastalık riskini bir miktar artırmasına rağmen insanlık için yararlı olduğunu ve bu konunun tabu haline gelmiş bir abartı olduğunu ileri sürer. (Bittles AH. Consanguinity in context: Cambridge University Press; 2012; https://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-04/nesc-wnm042512.php)  

Leave a comment